Stage- terug- kom- middag HKU 11-11-’10
Praktijkcasus bespreken
Theoriecasus bespreken
Eén casus klassikaal bespreken
(Wat was het probleem en in welke situatie deed zich dit voor? Wat wilde je bereiken (vakinhoudelijk en persoonlijk) Liep het zoals je wilde? Waaraan heb je dat gemerkt? Wat heb jij daaraan gedaan? Wat zou je een volgende keer anders doen?)
Mijn casussen
- Er zijn met regelmaat VWO 5 leerlingen die beter weten hoe de apparaten in het handvaardigheidlokaal werken dan dat ik dat weet. Ook stellen sommige leerlingen vragen die ik niet één, twee, drie kan beantwoorden. Waar gaan die vragen dan over? Bijvoorbeeld over hoe ze een tweedimensionaal beeld moeten omzetten naar een driedimensionaal beeld. Hoe loste je dat op? Door zelf het idee met papier driedimensionaal te gaan schetsen. Maar dan maak ik het en niet de leerling zelf. Ik merk dat ik het lastig vind om uit te leggen hoe je iets van een tweedimensionale tekening om moet zetten naar een driedimensionaal beeld.
Allereerst gebruik de kennis van je leerlingen. Jij hoeft niet alles beter te weten. Het is alleen belangrijk dat jij als het ware een receptendoos met je mee draagt. Een aantal plannen over hoe je er achter kan komen hoe iets werkt. Ten tweede, leerlingen uit VWO 5 hoef je geen kant en klare oplossing voor te schotelen. Ze zijn slim genoeg om met de handvaten die jij ze geeft aan de slag te gaan.
In het geval van het vertalen van tweedimensionaal naar driedimensionaal zou je een handvat kunnen geven als, maak een bouwtekening, een uitslag of zoek een driedimensionaal voorwerp met een dergelijke vorm.
Probeer niet te denken dat jij overal een antwoord op weet. Je bent aan het leren.
Nog een tip: buig eigen onwetendheid om tot een interessante vraag. Wie zou aan mij uit kunnen leggen hoe deze machine werkt? Of: Piet werkt heel handig met zulk materiaal misschien zou je aan hem kunnen vragen wat je het best kunt doen?
- Verantwoordelijkheid. Ik merk dat ik het moeilijk vind om met mijn verantwoordelijkheid om te gaan. Ik heb nu bijvoorbeeld een 5V klas die ik Kunst Algemeen geef tot de kerstvakantie. Ze krijgen dan een tentamen over de behandelde stof. Ik voel heel erg de verantwoordelijkheid op mij drukken dat ze straks een voldoende halen, dat ik alle stof op tijd doorgenomen heb, dat ik genoeg stof vertel, dat ik de kern te pakken heb enz.
Tips: probeer de verantwoordelijkheid te delen. Misschien door een andere werkvorm te kiezen. Laat je leerlingen zelf onderzoek doen naar een bepaald onderwerp. En laat ze de stof presenteren. Neem bijvoorbeeld zelf een controlerende rol in.
Overleg over verantwoordelijkheid met je stagementor.
Besef dat je stage loopt en dat je met vallen en opstaan vooruit komt. De uiteindelijke verantwoordelijkheid rust niet op jou ook al voel je dat wel zo.
Belangrijkste klas casussen
- Verliezen van je docentschap doordat een docent tijdens je les inbreekt
- Verantwoordelijkheid
- Hoe reageer je op een docent die naar ons gevoelen verkeerd beoordeeld?
- Hoe reageer je op een bijdehante/ gevoelige opmerking van een leerling?
Ben ik verantwoordelijk voor de verkeerde informatie die een docent geeft?
Moet/ mag ik ingrijpen bij een docent?
Mag ik aangeven aan mijn stagementor wat hij fout doet?
Vooral de manier waarop je dingen ten opzichte van je stagementor aangeeft is belangrijk. Je kunt beter niet tijdens een les inbreken.
Verantwoordelijkheid
Waar leg je jouw verantwoordelijkheid?
Waar voel je jouw verantwoordelijkheid?
Waar neem je jouw verantwoordelijkheid?
Waar is je verantwoordelijkheid?
Probeer telkens af te wegen of je verantwoordelijkheid neemt, voelt of legt. Bespreek je verantwoordelijkheden met je stagementor.
Wat doe je als jij je verantwoordelijk voelt voor fouten van je docent?
Mag een stagementor de student afvallen?
Mag een stagiaire de stagementor afvallen?
Wat gebeurt er met de leerling als er onderling frictie ontstaat tussen de stagiair en de stagementor?
Open communicatie is de belangrijkste sleutel om fouten van jou en van je stagementor te bespreken. Probeer je ook te verplaatsen in de stagementor. Hoe zou jij het vinden als er een nog niet eens afgestudeerde student heel eigenwijs kritiek komt leveren op jouw manier van lesgeven en de inhoud daarvan.
Bericht van KIM RAVERS n.a.v. de stage- terug- kom- middag
Dit is Kim, jullie stagebeleider (je hebt me gezien in de les bij Bernadette in de les en op de terugkomdag). Mailen met mij kan via info@customheartwork. Na aanleiding van de stageterugkomdag op 11 november vat ik voor jullie de kernpunten even samen. Ik heb ze op rij gezet in een to do lijstje. Let's go!
To Do:
1. Maak de RSS-functie aanmaken op je blog. Kijk als voorbeeld op de HKU site, boven in naast webmail vind je daar ook een dergelijke knop. Hoe doe je dat? Sleep je RSS widget naar de zijbalk in de wordpress dashboard. Geef in je eigen mail aan van welke blogs je updates wil ontvangen; gebruik het dus ook om updates van je stagemaatjes te krijgen en daarop te reageren.
2. Geef mij en Til toegang tot je blog. Mijn blog is kimravers.wordpress.com, de naamvan mijn blog is Custom HeArtwork. Als emailadres kun je gebruiken info@customheartwork.nl
3. Post elk bericht in een categorie; of 'theorie' en 'praktijk' zodat Til en ik gelijk weten welke berichten we moeten lezen.
4. Zet je stageplan op je blog!
5. Via je bkvmail heb ik jouw een uitnodiging gegeven voor de Google agenda 'planning HKU stages' (https://www.google.com/calendar/hosted/customheartwork.nl/render?gsessionid=OK). Als je geen gmail hebt maak een account aan, voeg die agenda toe en plan in die agenda een moment waarop ik jou kan bezoeken. Ik check vervolgens of ik kan en neem contact met je op. Op deze wijze kan je zien wanneer ik niet kan of wanneer er al andere afspraken gepland zijn. Geef bij de afspraak aan: Naam, VT (voltijd), hoe laat en waar in Nederland.
6. Check nog even of je mobiele telefoonnummer op je blog staat, dan kan ik via telefoon contact met je opnemen.
En de tip van de dag: post ook foto's en filmpjes, zo kunnen wij ook meegenieten van de sfeer in de klas!
Reminder: de volgende terugkomdag is op 2 december, 16.30u!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten