zaterdag 20 november 2010

ELO opdracht 'Gulden Snede' 02.11.10

Gulden Snede
blauw : extra informatie
rood : verplichte bronnen (video/ afbeelding/ tekst)
geel : opdrachten


Bekijk het filmfragment Golden Ratio in Human Body (http://www.youtube.com/watch?v=085KSyQVb-U&feature=related)

Wat verstaan we onder ‘Gulden Snede’?

Zoek uit wat de reeks van Fibonacci is, en wat deze te maken heeft met de Gulden Snede. Beschrijf dit zo duidelijk mogelijk en geef concrete voorbeelden waar dit verband een rol speelt.

Extra info: http://www.kennislink.nl/publicaties/schoonheidsidealen-in-de-geschiedenis
Extra info: http://www.kennislink.nl/publicaties/het-geheim-van-de-gulden-snede

Geef aan de hand van onderstaande voorbeelden aan op welke manier de ‘Gulden Snede’ van invloed was binnen de Renaissance.

1. Donato Bramante, Tempiëtto, S. Pietro in Montorio, Rome, ca. 1504-na 1510
2. Rafaël, Stanza della Segnature met de School van Athene, 1509- 11. Vaticaan, Rome


Geef aan op welke manier de ‘Gulden snede’ van invloed was/ toegepast werd binnen de beeldhouwkunst in de Renaissance. Zoek een beeldhouwwerk op uit de Renaissance en leg uit op welke manier de ‘Gulden snede daarin toegepast is.

Leg uit hoe het gebruik van de ‘Gulden snede’ past binnen de idealen van de Renaissance.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten