maandag 29 november 2010

Lesreflectie (ma 29-11-10 5V4 KUA)

1. Hoe vond ik dat het ging?

Het voelde rommelig. Door een rommelige start en een ingreep van Paul tijdens het bekijken van het videofragment.

2 Wat wilde ik bereiken? (vakinhoudelijke doelen en persoonlijke doelen) en is dat gelukt? Wat heb ik gedaan om het te laten lukken?

Persoonlijke doelen

Ik zou meer op mijn houding en lichaamstaal willen proberen te gaan letten. Je lichaamstaal zegt soms meer dan woorden. Ik wil mezelf daar meer bewust van worden.
Ik heb wel geprobeerd te letten op mijn houding. Maar de momenten dat ik echt vol vuur voor de groep sta ben ik me niet bewust van mijn houding. Ik merkte wel dat ik vandaag extra geprobeerd heb om met beide voeten op de vloer te staan. Mijn natuurlijke houding is om met een gebogen been en een rechte been te staan. Of om ergens tegenaan te leunen.


Leren omgaan met antwoorden die leerlingen geven op de door mij gestelde vragen.
Ik heb vandaag alle antwoorden van leerlingen herhaald. Het is een fijne manier. Alle leerlingen kunnen het zo beter horen, ook geef je daarmee aan dat de antwoorden belangrijk zijn. Inhoudelijk heb ik deze les geprobeerd om de antwoorden van de leerlingen aan te vullen zodat uiteindelijk het geheel helder is.

Leren bruggen bouwen tussen de inhoudelijke onderdelen van mijn les. Ik wil dat doen door puntsgewijze conclusies te geven voor ik door ga naar het volgende onderdeel van mijn les.
Ik heb deze les na het bespreken van de filmfragmenten korte conclusies gegeven. De bruggen in deze les waren niet zo moeilijk en ik heb wel het gevoel dat het gelukt is bruggen te benoemen. Dan denk ik aan de relatie tussen de vorm en inhoud en de functie van Le ballet de la Nuit.


Ik wil veel aandacht blijven geven aan de voorbereiding van mijn les.
Ik heb er weer veel aandacht aan besteed en dat moet ik blijven doen!


Ik wil leren om kleine stapjes vooruit in mijn ontwikkeling te gaan zien en ze te waarderen.
Ik heb vandaag een kleine stap vooruit gezet in het zien van kleine stapjes in mijn ontwikkeling. Ik kwam er tijdens het afspelen van de dvd achter dat ik een deel van de inhoud van mijn verhaal nog niet had verteld. Ik zat te bedenken wat ik daar nu mee moest. Op een bepaald moment heb ik de knoop doorgehakt en het ik de dvd stil gezet. Ik heb de ontbrekende delen van mijn verhaal toch helder gemaakt. Ik ben blij met deze stap. Ik merkte op dat ik mezelf niet liet overvallen door de situatie en de gemaakte fouten. Maar ik werd actief om een oplossing te vinden op dat moment.

Het ontdekken van een manier om belangrijke aantekeningen niet te vergeten. Ik vergeet regelmatig belangrijke informatie door te geven aan de leerlingen. Ik heb die informatie wel op papier maar vergeet toch soms informatie te vertellen. Ik zou graag willen ontdekken hoe ik kan voorkomen dat ik belangrijke zaken vergeet. Aantekeningen lees in namelijk niet door als ik voor de klas sta.
Het was fijn om te ontdekken dat een filmfragment mij goed kan helpen om belangrijke dingen niet te vergeten. Terwijl de leerlingen aandachtig aan het kijken zijn kan ik zonder enig probleem mijn voorbereiding nog even doornemen en bekijken welke belangrijke punten ik vergeten ben. Later kan ik mijn verhaal weer aanvullen.

Ik wil mijn verhaal meer in chronologische volgorde gaan behandelen zodat het verhaal duidelijker is voor de leerlingen.Ik had niet veel te maken met chronologische punten.

Ik heb wel duidelijk aangeven dat we keken naar een reconstructie van het ballet ‘Le ballet de la Nuit’.


Inhoudelijke doelen

De leerlingen moeten weten waarom Lodewijk XIV in het ballet ‘de la Nuit’ als de mythologische god Apollo danst.
De leerlingen moeten weten…
- Wat de betekenis is van de Griekse mythologische god Apollo.
- Waarom Lodewijk XIV zich personifieert met Apollo.
- Op welke manier/waaraan zie je dat Lodewijk XIV zich personifieert met Apollo.
Volgens Paul zijn deze punten globaal al duidelijk voor de leerlingen. Hij vond de boodschap helder over komen. En de volgende les ga ik verder met de film dus dan kan ik mooi nog wat meer dingen benadrukken en controleren of de informatie daadwerkelijk geland is.

De leerling kan door middel van samenwerking tot een goed antwoord op de opdracht komen.
Ik heb uiteindelijk besloten om de opdracht toch individueel op te geven. Ik wilde niet dat er tijdens het bekijken van het videofragment gepraat zou worden en dat licht wel voor de hand als je groepsopdrachten opgeeft.

Overige feedback
De les begon vrij rommelig omdat Paul cijfers voor de beeldend werk opdracht wilde terug geven. Leerlingen raakten erg opgewonden door de bekendmaking van de cijfers. Maar al snel werd het gelukkig weer stil. Halverwege de les terwijl de dvd draaide begon Paul door de dvd heen te praten met informatie over Lully. Ik had wel door dat hij het weer niet kon laten extra informatie toe te voegen. Ergens kreeg ik het gevoel dat ik belangrijke inhoudelijke punten was vergeten en dat hij die daarom alsnog wilde vertellen. Achteraf bleek dat niet het geval te zijn. Paul was zeer tevreden over het inhoudelijk gedeelte van mijn les. Hij zei dat hij ook zoiets had verteld als hij zelf had lesgegeven.

Ook noemde hij het punt van mijn stem. Ik sprak te snel en te zacht. Paul gaf aan dat het al wel de goede kant op gaat maar het kan beter. Doordat er buiten veel geluid was, was ik in het lokaal op bepaalde plekken niet verstaanbaar.
Paul gaf als tip: Praat zo duidelijk en hard dat je het zelf overdreven vind, dan spreek je helder voor de leerlingen.
Een andere tip was: maak gebruik van het bord. Schrijf de punten waar je wilt dat de leerlingen op letten op. Leerlingen zijn namelijk zeer vergeetachtig en schrijven het niet allemaal met je mee op. Wel erg goed dat je leerlingen dingen liet opschrijven en er later ook op terug kwam. Goed dat je de dvd op pauze zette en belangrijke punten extra aandacht geeft. Bijvoorbeeld het gebruik van toneelmachines. Het werkte goed. Je maakte gebruik van een top dvd! Die werkte in de apparatuur van de school.
Ik ben tevreden over je les. Let wat meer op je stem en houding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten