Vrijdag 12 november 2010 - Excursie Rotterdam 5V klassen
We bezochten het Ro theater en de Kunsthal in Rotterdam.
Ro theater (http://www.rotheater.nl/)
Leerlingen kregen een algemene theaterworkshop van 2 uur.
Twee dames deden met de groep leerlingen de workshop. Was mooi om te zien hoe ze voor de groep stonden en de leerlingen benaderden.
Ze stonden er namelijk heel krachtig. Door met twee voeten stevig op de vloer te staan. Ze stonden recht overeind.
Ook spraken ze leerlingen persoonlijk aan op vervelend gedrag.
Competitie
De workshop begon in spelvorm. De leerlingen stonden in twee rijen. Groep één en groep twee. De groepen moesten in spellen tegen elkaar spelen. Het waren leuk oefeningen zoals het uitbeelden van een plaats. Het op volgorde gaan staan. Als docenten namen wij zelf ook deel aan de verschillende spellen.
Ik vond het verassend om te zien hoe leerlingen aan het begin een beetje onzeker om zich heen keken en zoiets hadden van ‘Wat moeten we nu gaan doen’. Nog geen twee minuten later was iedereen vol enthousiasme. Je merkte ook geen schaamte. Ik had dat wel verwacht want leerlingen moesten ongewone bewegingen doen en zichzelf naar voren zetten binnen de groep.
Ook werd een beroep gedaan op een goede samenwerking. Je moest soms met de persoon naast je zo snel mogelijk een helder beeld neer zetten, zonder overleg. Moeilijk maar heel erg leuk.
Ik neem mee uit deze oefeningen dat competitie er goed werkt. Er komt een factor binnen de opdracht die een motivatie oproept. Winnen is een beloning die leerlingen graag willen hebben.
Daarna maakten de leerlingen tableaus. Mooi om te zien wat een theatrale talentjes er in de groep zaten. Leerlingen vonden het leuk om kleding en voorwerpen van het ro theater te gebruiken.
Ik vond het mooi dat leerlingen elkaars werk zagen en ervan genoten. Helaas kon er door de workshopleiders weinig feedback worden gegeven omdat daar te weinig tijd voor was.
Het viel me op dat leerlingen van alle bewegingen, onrustig werden. Regelmatig moest er om stilte gevraagd worden.
In de pauze en onderweg naar de Kunsthal vroeg ik aan een aantal leerlingen wat ze van de theatertraining hadden gevonden. Ik kreeg leuke reacties.
Veel leerlingen vonden het leuk. Sommige hadden verwacht dat ze naar een theatervoorstelling zouden gaan kijken en moesten even omschakelen toen bleek dat er theater gemaakt moest worden. Leerlingen vonden het leuk om de oefeningen te doen. Dit was wel te verklaren want de meeste leerlingen kozen dit onderdeel van de excursie omdat ze er interesse in hadden.
Toch bleek dat er leerlingen kozen op grond van de keuze van vrienden/ vriendinnen.
Sommige leerlingen begrepen niet wat de spellen met theater maken te maken hadden.
Ik vond het leuk om even persoonlijk in contact te zijn met leerlingen en ze op deze manier beter te leren kennen.
De kunsthal Rotterdam (http://www.kunsthal.nl/)
Tentoonstellingen: “Feest der herkenning. Internationaal realisme.” en “Edvard Munch”
Het eerste wat mij opviel was dat de leerlingen het vragenboekje van de kunsthallen mooi vonden. Meerdere leerlingen reageerden op de mooie vormgeving van het boekje. Ik vond dat boeiend omdat ik zelf bezig ben met het ontwikkelen van lesmateriaal voor een museum.
Interessant om te zien welk materiaal de Kunsthal in gebruik heeft.
Ook als docenten hebben we het museummateriaal doorgenomen. Collega’s vonden de inhoud van de vragen te oppervlakkig. De vormgeving was wel goed.
Ik zag interessante overeenkomsten tussen het lesmateriaal van de kunsthal en het museummateriaal dat ik zelf aan het maken ben. De volgende zaken vielen daarin op...
- Er wordt een relatie gelegd tussen de werken uit de tentoonstelling en hedendaagse voorwerpen zoals een ansichtkaart.
- Vragen naar eigen mening van de leerlingen.
- Er wordt gevraagd naar beeldelementen en de manier waarop de kunstenaar een bepaald effect heeft weten te bereiken. Hoe heeft Munch in deze tekening gezorgd dat er beweging in de afbeelding zit?
- Er wordt gevraagd naar het materiaal waarmee het werk is gemaakt.
- Er worden kijk- vragen gesteld. Wat zie je? Hoeveel handen lijken nu echt op een hand?
- Er worden beschrijvende vragen gesteld. Hoe zou je de voorstelling beschrijven?
- Er wordt gevraagd naar het effect van een kunstwerk. Welk gevoel krijg je van deze tekening.
- Vergelijkende opdrachten.
- Wist- je- datjes
Het viel mij ook op dat er sponsors zijn die hebben meegewerkt aan de prachtige vormgeving van het museummateriaal.
Positief was ook dat het formaat van de boekje lekker in de hand lag. 15 bij 11 cm.
Leerlingen vulden de boekjes in en leverden ze binnen de tijd weer in.
Tijdens het bezoek aan de tentoonstellingen ontstond er een boeiend gesprek tussen mij een groepje leerlingen. Zaken die daarbij aan de orde kwamen waren. Wat is kunst? Wat vonden jullie mooi en wat niet? Is ambacht belangrijk voor een goed kunstwerk? Vinden jullie het bezoeken van een museum leuk? Wat vinden jullie knap als het gaat om het maken van kunst?
Leuk om te horen hoe leerlingen over kunst denken.
Ook het gesprek met Paul n.a.v. de tentoonstelling was boeiend. Zaken die aan de orde kwamen waren... kunstenaarschap en docentschap. Kan het samen? Hoe beleef je dat? Is het zelf maken van werk belangrijk voor het overdragen van het vak?
Welk werk vind je mooi? Wat voor kunstenaar ben je? Wat voor docent ben je?
De busreis van Utrecht naar Rotterdam en terug was een mooie gelegenheid om collega’s te ontmoeten en inspirerende gesprekken te hebben. Leuk om naar ervaringen van collega’s te luisteren. Om te horen hoe zij met bepaalde zaken waar ik tegen aan loop om gaan. Bijvoorbeeld het verschil tussen het geven van theorieles en praktijkles. Het omgaan met de leerling. De verantwoordelijkheid van de docent.
Het was heel leerzaam om van ervaren collega’s wat ervaringen te horen.
Als conclusie kan ik zeggen dat ik een mooie ervaring heb opgedaan. Waarin ontmoeting, zelfreflectie en begeleiding een belangrijke rol speelden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten