dinsdag 9 november 2010

ELO-Opdracht Theater Renaissance - 5V - do 11.11.'10

Reconstructie van klassieke theaterstukken
1) In de zestiende eeuw bestuderen in Italië veel genootschappen de klassieke cultuur. Aan hun ijver is het te danken dat de klassieke theaterstukken heropgevoerd worden. We onderscheiden drie verschillende klassieke theatervormen. De komedie, de tragedie en de satire.

Geef een korte omschrijving van deze drie verschillende theatervormen. Noem van iedere theatervorm minimaal 3 kenmerken.
Extra informatie:
-
http://kunst-stof.nl/Hofcultuur/index_Hofcultuur.htm
- http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Satire
-
http://www.digischool.nl/ckv1/toneel/het_klassieke_drama.htm

2) Koning Oedipus, een tragedie van Sophocles is een voorbeeld van een klassiek theaterstuk dat in de zestiende eeuw werd gespeeld.

Vertel kort wat de inhoud is van de tragedie ‘Koning Oedipus’

3) Architect en theoreticus Sebastiano Serlio beschrijft in 1551 drie verschillende decors voor drie klassieke theatervormen.
-
komedies
-
tragedies
-
satyrspelen.

Beschrijf de decorontwerpen van Serlio voor deze drie klassieke theatervormen.

Extra informatie: http://www.digischool.nl/ckv2/hof/hofcultuur/sebastiano_serlio.htm

Commedia dell’arte

4) Naast het klassieke theater wordt ook het volkstoneel een volwaardige kunstvorm: de commedia dell’arte.

Leg uit wat commedia dell’arte inhoud.
Beschrijf drie rollen die bij de Commedia dell’arte voorkwamen.

Extra informatie:
-
http://www.digischool.nl/mu/ckv/Ckv23/Hofcultuur/commedia_dell.htm
- http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/?site=site_eigenwijzer&vak=1541164&thema=1541146&onderwerp=1541144&nr=2157317&item=2169940
-
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/diversen/55196-commedia-dellarte.html http://kunst-stof.nl/Hofcultuur/index_Hofcultuur.htm

Het script bestaat uit niet meer dan aan elkaar geweven stukken plot, met korte regie aanwijzingen, verdeeld in scènes die onvoorbereid gespeeld moeten worden door de acteurs.
De manager of een ervaren acteur neemt het script door voordat het gespeeld wordt, zodat de acteurs de inhoud van het stuk kennen, waar de dialogen behoren te eindigen, en waar nieuwe Lazzi* ingevoegd kunnen worden (...) hij plaatst de Lazzi, waarbij hij let op de rekwisieten die nodig zijn, zoals brieven, portemonnees en messen.
Nadat de acteurs verteld is wat ze moeten doen, kunnen ze de scènes zelfstandig doorlopen en repeteren ze nieuwe Lazzi of materiaal dat ze zelf hebben bedacht. Het is echter verstandig om niet zo ver van het plot at te dwalen dat het publiek de rol van het verhaal kwijt raakt. (...)
Andrea Perrucci: Dell’arte rappresentativa, premeditata, ed all’improvviso (1699)

*Lazzi: variaties op standaardgrappen, uitgevoerd door Zanni


5) Dit citaat is een beschrijving van een repetitie van een comedia dell’arte. Noem twee typische kernmerken va comedia dell’arte die uit het citaat naar voren komen.

6) Noem drie verschillen tussen de commedia dell’arte en het klassieke toneel.

7) In het Engelse Elizabethaans theater zijn rond 1600 zowel invloeden van het klassieke theater als de commedia dell’arte terug te vinden. Noem van elke invloed een kenmerk dat in het Elizabethaans theater aanwezig is.

Extra informatie:
-
http://www.ckplus.nl/kunststof.html#h05
-
http://www.theaterland.nl/default.asp?loc=/project/projecten.asp&path=pxczr64s

Geen opmerkingen:

Een reactie posten