Reflectie Marjanne
- Het was lastig om theorie die ik zelf in mijn hoofd heb om te zetten in een duidelijke boodschap voor de leerlingen.
- Ik merkte dat er door mij werd heen gepraat.
- Ik merkte dat ik me erg ongemakkelijk voel als leerlingen een vraag stellen waar ik niet 1..2...3 een antwoord op kan geven.
- Door spanning ga ik mijn verhaal afraffelen.
- Ik maakte gebruik van een bron die ik zelf niet helemaal had uitgediept. Dat riep vragen op bij de leerlingen. En ik wist het zelf ook niet.
- Ik mis een structuur om me aan op te trekken. De dingen die de leerlingen moeten doen zijn te vrijblijvend. Ze nemen mij niet helemaal serieus.
- Ik voelde warrigheid/ verstrooidheid. Er ontstond chaos in mijn hoofd. Ik hoor dan niet eens antwoorden van leerlingen op de door mij gestelde vragen. Ook voel ik dat ik het erg lastig vind om mezelf dan terug te vinden.
- Ik besefte dat ik geen helder antwoord kon geven op de vragen die ik in het opdrachtenvel aan de leerlingen stelde.
- Er zijn momenten dat ik eerst iets zeg of doe en er daarna pas over na denk. Dit gebeurde bij sommige vragen die ik stelde. Op een bepaald moment stelde ik een vraag waarvan het antwoord op de beamer stond.
- Onzekerheid en angst overvielen me regematig. Angst om domme dingen te zeggen, om te streng te zijn, om niet serieus genomen te worden en om onhandig voor de klas te staan, om niet te voldoen aan de verwachtingen van leerlingen/ stagebegeleider. Ik ga dan niet zeggen/ doen wat ik eigenlijk wel wil.
Reflectie Paul
- Rommelig begin van je les.
- Je sprak te snel. Wellicht door spanning.
- Spreek leerlingen die door je heen praten direct aan. Noem ze bij de naam.
- Kap onnuttige reacties van jongens als K. en E. direct af. Benadruk dat je serieus genomen wilt worden.
- Geef aan hoe jij wilt dat de leerlingen doen. Nu laat je het een beetje over je heenkomen. Laat merken dat jij de leiding hebt. Leerlingen hebben heel snel door hoe ver ze bij je kunnen gaan. Dus wees helder.
- Speel af en toe of je boos bent. Probeer streng te zijn. Je bent te lief voor de leerlingen daar gaan ze mee spelen. Het betekent niet dat je als een bitch voor de klas moet gaan staan schreeuwen. Maar soms zou het goed zijn als je helder aangeeft wat jij wilt. Zeg er gewoon bij dat je het niet netjes vind dat ze door je heen praten terwijl jij veel voorbereiding hebt gedaan voor een les.
- Kijk naar je opdrachtkaders. Laat leerlingen merken waar ze het voor doen. Dat er vragen uit de opdracht in het tentamen komen of dat leerlingen het werk moeten inleveren en er voor beoordeeld worden.
- Vertel duidelijk aan de leerlingen wat je wilt dat zij gaan doen. Ik geef anders les dan jij. Geen probleem maar ik zie dat leerlingen aan de nieuwe manier van werken moeten wennen. Jij kunt leerlingen helpen door helder en duidelijk aan te geven wat je van ze verwacht.
- Goed dat je terug pakt op wat de leerlingen in voorgaande lessen hebben gedaan.
- Als je leerlingen vragen stelt... luister naar de antwoorden die ze je geven. Volgens mij hoorde je sommige reacties van leerlingen niet. Jammer want je had er mooi op door kunnen pakken.
- Wees trots op kleine stapjes vooruit.
- Verwacht niet dat je alles meteen goed doet. Je bent in het diepe gegooid en dat mag je ervaren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten