woensdag 3 november 2010

Lesreflectie maandag 01-11-2010 - 5e uur - 5V4

Reflectie Marjanne
Hoe vond je dat het ging? Matig. Ik was net voor de les begon de dvd kwijt die ik die les nodig had. Die had ik de week ervoor dus nog in de computer laten zitten in de mediatheek.
Ik voelde dat ik het moeilijk vond om te beginnen met mijn les. Hoe doe je dat eigenlijk? Roep je 'stil' of klap je in je handen? In hoeverre kom ik jufferig over?
Ik riep mag ik de aandacht. Maar het begin van de les verliep heel rommelig. Ik was niet alleen aan het woord. Er waren ook veel leerlingen aan het woord.
Uiteindelijk vroeg ik de leerlingen wat ze hadden meegenomen uit de vorig les. Ik kreeg antwoorden en vroeg of leerlingen elkaar konden aanvullen. Helaas wist ik niet wat ze hadden kunnen weten. Dus alle antwoorden waren eigenlijk goed. Leerlingen begonnen toen ik even stil was te praten. Helaas wist ik geen namen dus kon ik leerlingen niet persoonlijk aanspreken.
Ik startte de dvd zonder verder uitleg.
De dvd- opdracht verliep goed. Ik zag dat er twee meiden de hele tijd aan het praten waren. Na 20 minuten dvd, zette ik de dvd stil en vertelde ik kort extra informatie over hoe het christendom en de klassieke cultuur samenkomen in het werk 'De school van Athene' Ik stelde de leerlingen vragen als: Wat is in het kort de leer van Plato? En van Aristoteles? Ik kreeg mooie antwoorden. Leerlingen vulde elkaar goed aan.
Ik vroeg aan de pratende meiden wat ze hadden opgeschreven. Ze voelde zich behoorlijk zitten.
Aan het eind van de dvd vroeg ik hoe het voor de leerlingen was om de vragen te maken. Leerlingen vonden het maken van de vragen niet moeilijk maar de dvd ging wel snel.
Ik gaf leerlingen de opdracht om in duo's een samenvatting te geven van de Renaissance. Ik liep rond en stelde vragen aan de leerlingen. Het voelde goed om de leerlingen even individueel te kunnen benaderen. Ik liep nog even langs de meiden die tijdens de dvd zaten te kletsen. Ik vroeg hen waarom ze dat deden. Of ze niet van dvd kijken hielden. Ze zeiden dat ze kunst dvd's nooit snapte. Voor ik het door had ging de bel. Paul Budel stelde voor om de gemaakte opdracht nog snel met naam in te laten leveren. Jammer dat er geen klassikale afsluiting was.


Reflectie Paul


  • Het begin van de les was rommelig
  • Vraag eerst om stilte voor je begint met je les
  • Start video pas als het stil is. Nu missen leerlingen het eerste stukje doordat het niet stil is.
  • Je deelde de dvd- opdracht uit zonder daarbij uitleg te geven. Ik stel voor om instructie te geven.
  • Herhaal belangrijke punten uit de dvd. Leg extra nadruk op bepaalde punten.
  • Ik vond dat het geluid van de dvd te zacht stond. Als er leerlingen aan het praten waren, was de dvd niet goed verstaanbaar. Door het geluid harder te zetten voorkom je ook dat leerlingen er door heen gaan praten.
  • Je gaat goed om met antwoorden van leerlingen op de door jou gestelde vragen. Je drukt antwoorden die je niet zoekt niet weg maar geeft aan dat het zinvol is. Tegelijkertijd geef je aan dat je zoekt naar een ander antwoord.
  • Het was heel goed dat je de pratende meiden tot orde riep en hen vroeg wat ze hadden opgeschreven. Ze hadden dat niet verwacht en kregen aandacht die ze niet wilden.
  • Het was jammer dat je sommige begrippen niet extra aandacht gaf. Bijvoorbeeld 'mecenas' .
  • Tip: Besteed veel aandacht aan je les voorbereiding. Graaf door de stof heen.
  • Denk aan je uitspraak. Spreek rustig. Je spreek van nature erg snel. Je rijgt woorden aan elkaar waardoor de boodschap minder duidelijk over komt. De leerlingen zijn visueel ingesteld en vinden het moeilijk om te luisteren. Probeer helder en duidelijk te spreken.
  • Als leerlingen geen antwoord geven op je vraag. Wijs dan leerling aan.
  • Herhaal de antwoorden van leerlingen. Zo voorkom je dat je een klein gesprekje met een leerling hebt binnen een klassikaal gesprek.

1 opmerking:

  1. Hé Marjanne!
    Wat je mij schreef over word:
    Als ik jou was zou ik in word het formulier invullen, alles selecteren, en dan plakken in het veld waar je normaalgesproken in zou typen. Als de hokjes en lijntjes niet worden overgenomen, maak dan een format waarin je zonder hokjes en lijntjes hetzelfde kan beantwoorden, vul het in word in, kopiëren, plakkenn in de blog en klaar.

    over deze week: tof onderwerp! en wat leuk dat je deze werkvorm nu in het echt hebt kunnen uitproberen. Ik denk dat je ook heel blij mag zijn met een docent die zulke feedback teruggeeft, hoewel ik ook wel denk dat je het al wel aanvoelde (uit je bovenste stukje). Daar kan je al concreet mee aan de slag. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die leerlingen inhoudelijk op de opdracht hebben geantwoord, en in het algemeen, wat je dan opviel: zit er onzin tussen? hebben ze echt geluisterd? hoe helpt het om video te laten zien ipv schilderijen (als je een vergelijkende opdracht geeft ooit)?. Maar over het algemeen: tof! ik hoop dat je je gauw rustiger en gemakkelijker voelt voor de klas, dat zou je spreektempo wel verlagen. Succes komende week!

    BeantwoordenVerwijderen