Lesopbouw (kort) KUA maandag 29-11-2010
Le ballet de la Nuit aan de hand van de film Le Roi Danse (2000)
Onderwijsleergesprek
Stap 1Docent geeft leerlingen kort informatie over de inhoud en de functie van ‘le ballet de la Nuit’.
Stap 2 Leerlingen krijgen in groepen de opdracht om tijdens het bekijken van het videofragment te letten op vormkenmerken waarin je kunt zien dat Lodewijk XIV als de Apollo (god van de zon) danst.
De verschillende groepen letten op de volgende zaken.
- Kleding (en eventueel gebruik van attributen)
- Muziek
- Dans (danspassen, gebruik van de ruimte, interactie, choreografie)
- Decor (licht, toneelmachines)
Videofragment 1: Videohoofdstuk 1 De jonge koning (00.00-13.00)
Videofragment 2: Videohoofdstuk 2 De laatste dans (1.06.00-
Stap 3 De leerlingen schrijven op (in hun aangewezen categorie: kleding, muziek, dans of decor) waaraan ze zien dat Lodewijk XIV zichzelf vergelijkt met Apollo.
Stap 4 Leerlingen vertellen per groep hun bevindingen. De docent stelt de leerlingen vragen en benoemd de vormkenmerken waaraan je kunt zien da t Lodewijk XIV zich vergelijkt met de zonnegod Apollo. Ook legt de docent het verband uit tussen de vorm, inhoud en de functie van dansen van Lodewijk XIV als Apollo
Stap 5 korte (eind) conclusie geven.
Bronnen
Videofragment uit Le Roi Danse (2000)
(Reconstructie ‘le ballet de la Nuit )
The best dance scenes from "Le Roi Danse." Music by Lully
Afbeelding: De jonge Lodewijk XIV in de rol van de opkomende zon, Apolo in het ‘Ballet royal de la nuit’ (ongeveer 1650).
Hofcultuur in de 17e eeuw:
Functie: Representatie van absolute macht: Lodewijk XIV: absoluut vorst. Hij heeft alles en iedereen onder controle. Alle kunst komt in dienst te staan van de vorst. De macht van de koning wordt o.a. verbeeld via vergelijkingen in portretten met mythologische figuren en historische personages (Lodewijk als zonnegod Apollo)
Le ballet de la nuit (1653), Lodewijk XIV Versailles
Plaats: In en om het paleis van Versailles: Jean-Baptiste Lully: hofcomponist: schreef muziek voor ‘le ballet de la Nuit’: ballet werd gedanst door hovelingen en koning zelf: Lully was een van de dansers.
Inhoud
Lodewijk XIV danst als mythologische zonnegod Apollo in ‘Le ballet de la Nuit’: het ballet van de nacht: Essentie: het Goede van de dag: de opkomende zon = Lodewijk XIV: overwint het Kwade van de nacht: Lodewijk XIV geloofd en geprezen door personificaties: Eer: Genade: Liefde: Rijkdom: Overwinning: Roem: Vrede: de mythologie op een allegorische wijze gebruikt: Lodewijk vergelijkt zichzelf met mythologische god Apollo: god van de zon, bron van leven en de schone kunsten: representeert: bevestigt de macht van Lodewijk XIV.
Vorm
Kleding (en gebruik van attributen)
Lodewijk gekleed als Apollo: draagt goudkleurige kleding: draagt zonnestralen om het hoofd: op tenue en schoenen van Lodewijk zijn emblemen van de zon: draagt een attribuut met embleem van de zon.
Muziek
De muziek is ondergeschikt aan de dans.
Dans (Danspassen, gebruik van de ruimte, interactie, choreografie)
Lodewijk dans in eigen persoon: vormt het middelpunt in ballet: manier van dansen is waardig en streng: bewegingen zijn gecontroleerd: gewichtig: krachtig: niet met grootse sprongen: volgens vaste geometrische patronen.
Decor (licht, toneelmachines)
Er wordt gebruik gemaakt van toneelmachine: Lodewijk XIV stijgt op: opkomende zon: lichtbundel valt op de dansende Lodewijk: een krans van vuurwerk om Lodewijk.
Functie
Kunst = representatie van absolute macht van Lodewijk XIV: klassieke mythologie aan het hof van Lodewijk XIV allegorisch gebruikt als representatie van macht: Lodewijk XIV liet zichzelf vergelijken met de zonnegod Apollo (en andere goden en voormalige machtige keizers en koningen): benadrukte en bevestigde hij zijn absolute machtspositie: hier: de zon = de bron van al het leven: Lodewijk binnen de hofcultuur van Versailles het absolute middelpunt: alles draaide om hem.
Persoonlijke doelen
Ik zou meer op mijn houding en lichaamstaal willen proberen te gaan letten. Je lichaamstaal zegt soms meer dan woorden. Ik wil mezelf daar meer bewust van worden.
Leren omgaan met antwoorden die leerlingen geven op de door mij gestelde vragen.
Leren bruggen bouwen tussen de inhoudelijke onderdelen van mijn les. Ik wil dat doen door puntsgewijze conclusies te geven voor ik door ga naar het volgende onderdeel van mijn les.
Ik wil veel aandacht blijven geven aan de voorbereiding van mijn les.
Ik wil leren om kleine stapjes vooruit in mijn ontwikkeling te gaan zien en ze te waarderen.
Het ontdekken van een manier om belangrijke aantekeningen niet te vergeten. Ik vergeet regelmatig belangrijke informatie door te geven aan de leerlingen. Ik heb die informatie wel op papier maar vergeet toch soms informatie te vertellen. Ik zou graag willen ontdekken hoe ik kan voorkomen dat ik belangrijke zaken vergeet. Aantekeningen lees in namelijk niet door als ik voor de klas sta.
Ik wil mijn verhaal meer in chronologische volgorde gaan behandelen zodat het verhaal duidelijker is voor de leerlingen.
Inhoudelijke doelen
De leerlingen moeten weten waarom Lodewijk XIV in het ballet ‘de la Nuit’ als de mythologische god Apollo danst.
De leerlingen moeten weten…
- Wat de betekenis is van de Griekse mythologische god Apollo.
- Waarom Lodewijk XIV zich personifieert met Apollo.
- Op welke manier/waaraan zie je dat Lodewijk XIV zich personifieert met Apollo.
De leerling kan door middel van samenwerking tot een goed antwoord op de opdracht komen.
Hee Marjanne!
BeantwoordenVerwijderenAllereerst nog gefeliciteerd:)
grote juf!
Ik vind de les wel erg tof die ik hier lees..
moet je echt allemaal bewaren, en uitwisselen.
Ik lees dat het inhoudelijk erg goed gaat, en (corrigeer me als het niet zo is) je meer moeite hebt met de interactie met de leerlingen. Dat is ook heel moeilijk.. vind ik.
ik probeer daar ook altijd op te improviseren, had me laatst uit erg leuk uit zo'n leerlingvraag geluld :P
Ik vind dat je goede doelen stelt voor jezelf, ik zou kijken per les of je 2 of 3 dingetjes specifiek kunt toepassen in je les. Anders heb je het overzicht niet meer.
zie je woensdag?
knuffel Roel