Maandag 1 november 2010
les Kunst Algemeen 5V4
Mij werd gevraagt meteen aan de slag te gaan. Ik mocht maandag het vijfde uur les geven aan 5V4 over de Renaissance. De bedoeling was dat de les werd gedaan naar aanleiding van een dvd 'Hoogtepunten uit de Europese kunst' De leerlingen hadden het eerste gedeelte al gezien.
Ik vond het erg moeilijk want ik viel als het ware midden in de stof en wist niet precies wat er voor opdracht was geweest de voorgaande les.
Ik had de eerste week al een les meegelopen met Paul waarin er ook een dvd fragment werd gedraaid. Toen zette gaf hij af en toe extra informatie bij de dvd. Ik vond dit persoonlijk niet echt goed werken want er klonken twee stemmen door elkaar. Ik besloot een opdrachtenblad te maken bij de dvd. De leerlingen moeten wel opletten om alle vragen in te vullen. Ook omdat Paul aangaf dat de leerlingen het erg moeilijk vond om begrippen te onthouden dacht ik dat het wel goed zou zijn om ze die begrippen in vraag/ antwoord vorm te laten opschrijven.
Lesplan
2 minuten: mezelf voorstellen
5 minuten: leerlingen vragen wat ze tot nu toe hebben meegenomen uit de dvd 'Hoogtepunten uit de Europese kunst. Daarbij wil ik leerlingen beurten geven
3 minuten: uitleg van de opdracht deze les
20 minuten: dvd met opdracht
5 minuten: na de eerste 20 mintuen dvd zet ik de dvd stil en bespreek ik het werk 'Plato en Aristoteles'. Dit wil ik doen doormiddel van een onderwijsleergesprek. Punten die in dit gesprek naar voren komen zijn... hoe het Christelijk gedachtegoed en de klassieke cultuur in de Renaissance samen komen. Welke gebaren Plato en Aristoteles maken. Wat in het kort de filosofie is van Plato en Aristoteles.
5 minuten: dvd verder kijken en opdracht afmaken
5 minuten: nabespreken opdracht. Vonden jullie het moeilijk/ makkelijk? Waarom? Vraag 1 bespreken. Ruimte voor het stellen van vragen door leerlingen
5 minuten: leerlingen krijgen de opdracht om in duo's een samenvatting te geven over wat Renaissance volgens hen is (daarbij terug kijkend op de dvd die ze gezien hebben) Ik loop door het lokaal en ben beschikbaar voor vragen. In deze tijd probeer ik leerlingen ook vragen te stellen over de les. Ik probeer de leerlingen individueel te leren kennen.
1 minuut: leerlingen leveren de gemaakte dvdopdracht met naam in bij mij
Bij deze les hoort een bijlage van de dvdopdracht en mijn lesvoorbereiding. Deze volgen in een los document.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten