woensdag 10 november 2010

Observatie items 10.11.'10

Bij de 5V klas merkte ik op dat er leerlingen in tijdnood zaten. Ik vroeg mezelf af hoe dit zou kunnen komen. Ik vroeg aan een aantal leerlingen hoe zij er over dachten. Ze gaven aan dat ze erg lang bezig zijn geweest met voorstudies. Terwijl ze liever meer tijd aan het eind- werkstuk hadden gewerkt. Anderen gaven aan dat ze het moeilijk vinden om de dingen die ze denken uit te werken in schetsen.
Ik vroeg ook aan een leerling of hij vond dat er te weinig tijd was voor de opdracht. De leerling gaf aan dat dit niet zo was. Hij zei dat hij als hij meer tijd zou hebben, hij ook langer uit zou stellen voor hij zou beginnen.
Ik denk dat ik de conclusie kan trekken dat de leerlingen genoeg tijd hebben gekregen voor de opdracht. Alleen kan ik daarbij opmerken dat leerlingen snel te veel tijd steken in voorstudies. Ook komen veel leerlingen onvoorbereid naar de les waardoor ze minder productief kunnen zijn.

Motivatie..

Ik merkte op dat er leerlingen zijn die je moeilijk kunt motiveren. Ondanks de extra aandacht die ze kregen bleven ze ongemotiveerd.

Gelijkwaardig - gelijkCasus. Docent had in de tijd van les wisseling geen tijd om naar de wc te gaan. Hij geeft aan de leerlingen aan dat hij eerst even naar de wc gaat. Tien minuten later stelt een leerling de volgende vraag: 'Meneer, mag ik naar de wc?' De docent zegt dat het niet mag. De leerling geeft commentaar waarin hij benadrukt dat de docent wel tijdens de les naar de wc gaat. Daarbij laat hij de woorden democratie en gelijk zijn vallen.
De docent geeft aan dat er een verschil is tussen gelijkwaardig en gelijk. Hij zegt dat hij en de leerling wel gelijkwaardig zijn maar niet gelijk. Hij is docent en de leerling is leerling.

Docent benadrukt huiswerkopdracht door te zeggen pak nu allemaal je agenda. En noteer voor maandag... Geen vage uitspraak maar heel helder. Ik zag ook dat iedereen het huiswerk opschreef.

De docent schrijft het huiswerk in de klasse agenda. Dit is een mooie uitvinding. Alle docenten schrijven het door hen opgegeven huiswerk daarin op. De docent kan zien hoe hoog de werkdruk voor een bepaalde klas is en hoe de spreiding van het huiswerk verloopt. Erg handig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten