woensdag 17 november 2010

Observatie-items 17-11-'10

5V4

Vaktheorie
Leerling: 'Ik heb een hekel aan vaktheorie' Ik: 'Waarom?'
Leerling: 'Omdat ik er zo weinig mee doe in de praktijk. Er zijn wel dingen die ik gebruik maar veel minder dan de tijd die ik er in stee.' Ik: 'Wat doe je precies met vaktheorie?'
Leerling: 'Ja, informatie over kunstenaars opzoeken. Maar je moet dan ook de hele carrière van iemand uitzoeken. Dat boeit met dus niet. Ik zou liever gewoon tien of twintig kunstwerken opzoeken en er uit halen wat ik boeiend vind. En daarbij tekeningen maken. Dit kost veel tijd.'

Een andere leerling geeft aan dat het vak CKV/ kunst de meeste tijd kost. Ik gaf aan dat het niet kon liggen aan het huiswerk voor Kunst Algemeen. Want dat hebben ze niet. De leerling geeft aan dat het licht aan het werk voor het beeldende vak.
Ik vroeg of ze bij Kunst Algemeen gebruik maakten van het theorieboek 'De bespiegeling'. De leerling gaf aan dat ze daar weinig tot niets mee deden. Hij zei daarbij dat de vragen uit het tentamen toch niet gaan over de stof uit het boek. Ik stelde voor om toch wat leeswerk op te gaan geven. De leerling vond dat wel een goed idee want dan hoef je niet alle stof door te werken in de week van het tentamen. Ook hoorde ik dat Paul wel een tijdje huiswerk heeft opgegeven.

Ik vroeg een leerling hoe ze het liefst het vak Kunst Algemeen zou krijgen. De leerling geeft aan dat een monoloog saai is en dat interactie fijn is. Ze vind het fijn als klasgenoten vragen stellen aan de docent zodat er een gesprek ontstaat.

Klei
Hoe bak je poppen van klei waar een pin van metaal in moet? Lastig want de pin mag niet in de oven. En als je de pin eruit haalt krimpt de klei waardoor de diameter van het gat kleiner zal worden. Uiteindelijk besloten we de poppen met gat te bakken. Na het bakken bekijken we hoeveel er nog van het gat over is. We zouden dan kunnen beslissen om het gat groter te boren of om er een dunnere pin in te zetten.

Ik merkte dat leerlingen het fijn vinden als je ze handvaten geeft in de vorm van mogelijkheden. Je zou eens kunnen kijken naar... wat zou je denken van dit soort materialen... al eens met die machine gewerkt... Mooi om te zien hoe leerlingen met je tips aan de slag gaan en tot geniale ideeën komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten