Lesplan
Klas/ groep: leerlingen vwo 5V4 KUA
Lesuur: maandag 08-11-2010
13.30-14.20 (5e uur)
Student: Marjanne van der Heiden
Kern van de lesinhoud
Klassieke mythologie
‘La Prima Vera’ (Botticelli)
Humanisme
Gebruikte bronnen bij lesvoorbereiding:
De Bespiegeling
Algemene Kunstgeschiedenis (Hounour en Fleming)
ART History
Digischool
Lesdoelen:
DE LEERLINGEN MOETEN WETEN…..
-Wat we bedoelen met de klassieke mythologie.
La Prima Vera
-Wat/wie er wordt afgebeeld op het schilderij.
-Waarom er gebruik wordt gemaakt van mythologische figuren.
-Wie het schilderij gemaakt heeft.
-Wie de opdrachtgever was tot het maken van dit werk en de daarbij horende veranderingen op dit gebied.
-Wat humanisme inhoud.
Persoonlijke leerdoelen:
- Ik wil ik het bezit komen van een klassenfoto. Zo kan ik de namen leren en leerlingen individueel aan gaan spreken.
- Ik start mij les pas als iedereen stil is. En ga werken aan een manier om de les te beginnen en stilte te creëren.
- Ik wil voor ik de leerlingen aan een opdracht laat werken, ze een korte instructie geven.
- Meer aandacht voor mijn les voorbereiding.
- Rustiger spreken, letten op mijn stem.
- Herhalen van antwoorden van leerlingen.
- Meer aandacht voor wat ik met antwoorden van leerlingen op de door mij gestelde vragen doe.
Ik wil meer aandacht leggen op het afsluiten van mijn les. Ik wil werken aan een klassikale afsluiting van mijn les.
Beginsituatie/ zaken waar rekening mee te houden:
Benodigd materiaal/ gereedschap/ apparatuur:
- Pc.
- Beamer
- Opdrachtvel voor elke leerling
- Bron voor elke leerling
Lesonderdeel:
Leerproces:
tijd
Introductie
Wat gaat er deze les gebeuren?
Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen?
Korte intro. Wat is er blijven hangen van de voorgaande les? (gulden snede/ dvd-les renaissance) Door vragen te stellen aan de leerlingen 5
min.
Instap
Hoe enthousiasmeer ik ze voor het onderwerp? Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen?
Humanisme
Klassieke mythologie (wat we daarmee bedoelen) Door terug te komen op een vraag die een leerling de vorige les stelde. Door middel van een onderwijsleergesprek. 10
min.
Uitwerking inhoud
Hoe werk ik mijn lesinhoud uit?
Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen?
Kort vertel ik wat informatie over La Prima Vera. Daarna laat ik de leerlingen de opdracht maken Opdracht
Stap 1: De leerlingen krijgen een bron waarin staat beschreven wat allegorieën zijn en wat de specifieke kenmerken zijn van de mythologische figuren die zijn afgebeeld op La Primavera.
Stap 2: De leerlingen moeten individueel de bron lezen en bepalen welke mythologische figuren er zijn afgebeeld op het schilderij.
Stap 3: Er wordt in duo’s kort overlegt welke figuren er te zien zijn.
Stap 4: Klassikaal wordt besproken welke figuren er zijn afgebeeld op La Primavera.
20
min.
Controle
Hoe controleer ik wat begrepen is?
Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen?
Door rond te lopen en leerlingen vragen te stellen. -
Afronding
Hoe sluit ik af?
Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen?
Centrale afsluiting. Door centraal de opdracht ‘La Primavera’ te bespreken. Door een antwoord op mijn hoofdvraag met de leerlingen te formuleren 5 min.
Wat doe ik als ik tijd over heb?
Hoe ga ik dat aanpakken en met welke voorbeelden en werkvormen?
Niet uitgewerkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten