maandag 3 januari 2011

Studiedag 3 januari 2011

Verslag Studiedag 03-01-2011

08.30 Ontvangst met koffie/thee in de kantine. Nieuwjaarswensen uitwisselen.Fijn om alle collega’s weer te ontmoeten en het aller beste toe te wensen voor het komende jaar. Er was een gezellige sfeer. Fijn om vakantieverhalen uit te wisselen.

09.00 Nieuwjaarstoespraak door de rector, Tini UijttewaalBelangrijke punten
- Het school- vergelijkingsonderzoek van de Trouw. Waarin het St. Bonifatius College een voldoende tot goed resultaat scoorde.
- De ontwikkelingen op digitaal gebied.
- `Meester’ in je vak. Er werd aangegeven dit onderwerp één belangrijk speerpunt vormt voor het komende jaar. Een docent moet het gevoel hebben dat hij/zij de macht heeft over zijn les en het handelen van de leerlingen. Op één dag moet een positief gevoel ten aanzien van de lessen overheersen.

09.30 Lezing
Reisverhaal door Frans Schleipen (Schoolopleider)
Naar aanleiding van een reis bracht Frans een aantal belangrijke lessen naar voren die betrekking hebben op het worden en zijn van een ‘goede’ docent.
Eén van de lessen was: Aanraking is belangrijk. Laat merken/ ervaren dat je iemand ziet. Dit kan door letterlijke aanraking maar veel meer nog door even tijd voor iemand te hebben en interesse te tonen. Het geeft de ander veel energie. Het is specifiek dit punt dat ik nu naar voren breng omdat ik in het contact met Frans opmerkte, dat hij dit principe toepast.
Regelmatig neemt hij even de tijd om te peilen hoe het met je gaat. Geen lange gesprekken maar gewoon heel even een blik, vraag of opmerking. Het geeft energie als je merkt dat je gezien en gewaardeerd wordt. Het geeft ook vertrouwen om aan de slag te gaan.
Later maakte Frans een vergelijking tussen het schoolleven en een voetbalwedstrijd.

Het tweede gedeelte van de lezing bestond uit een presentatie waarin Boni- stagiaires aan het woord zijn.
Vast personeel krijgt een spiegel voor gehouden en neemt een kijkje in het leven van de stagiaire. Wat aan de orde kwam...
Hoe ga je als docent om met agressie?
Interactieve werkvormen.
Een kijkje in het leven van twee stagiaires.

Leuk om te zien dat het St. Bonifatius College ons als toekomstige docenten belangrijk vindt en ons een duidelijke rol laat spelen in de school maar ook in de nieuwe ontwikkelingen van de school. Inspirerend. Een mooie oefening voor studenten om op het podium te spreken.

10.30 Eerste ronde workshops

De mentor en de (on)opvallende leerling
Steeds fijnmaziger kijken naar gedrag en achter het gedrag, werken aan een doel met de leerling; werken aan wat werkt, en wat te doen als niets lijkt te werken, wanneer trek je aan de bel?

De basisbehoeftes van elke leerling zijn het gevoel erbij te horen en een bijdrage te leveren. Zonder dat een leerling zich daarvan bewust is, laat hij gedrag zien dat als doel heeft te voorzien in deze behoeftes. Ook het ontwikkelen van moed is een basisbehoefte. Moed om ondanks ontmoedigende ervaringen een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de groep. Leerlingen met moed ontwikkelen veerkracht en herstelvermogen.
Leerlingen zonder een gezonde dosis moed raken gefocust op wat zij niet kunnen.
Deze leerlingen vallen in je mentorklas op door storend gedrag of zijn juist erg teruggetrokken en moeilijk benaderbaar.
Tijdens deze workshop leerde ik kijken naar het (onbewuste) doel van (on)opvallend gedrag van de leerling. Als je gedrag van leerlingen begrijpt is het gemakkelijker om in gesprek te gaan met je mentorleerling.
Signaleren van leerlingen met (on)opvallend gedrag in de klas. Handelingsvaardiger anticiperen op gedrag. In gesprek gaan met de leerling.

11.30 Tweede ronde workshops

Ondersteuning van de rouwende leerling.
Boeiende lezing. Leerlingen kunnen al vroeg worden geconfronteerd m et het overlijden van een ander gezinslid. In één klap wordt het leven anders. Sommige leerlingen zijn zich daar sterk bewust van; voor anderen begint dat besef zich pas jaren later te manifesteren. Elke leerling heeft zijn/ haar eigen manier van verwerken. In de meeste gevallen is het hebben van contact met anderen van groot belang voor de verwerking van het verlies en het afscheid nemen van de oude, vertrouwde situatie. Overigens komt het thema rouwen niet alleen voor bij overlijden, maar in allerlei situaties waarbij afscheid een rol speelt, zoals verandering van woonplaats, school, gezondheid, enzovoort.

Binnen het Bonifatius College is een rouwgroep. Deze groep komt één keer in de 6 weken bij elkaar met rouwende leerlingen. In deze workshop waren ook leerlingen uit deze groep aanwezig.
Het is moeilijk om te weten hoe je met een rouwproces van een leerling om moet gaan. We hebben met elkaar stil gestaan bij vragen als... Wat is rouwen? Hoe lang duurt een rouwproces? Waar hebben rouwende leerlingen wel of juist geen behoefte aan? Op welke manieren kan je als mentor/docent rouwende leerlingen ondersteunen? En wat nu als je zelf de confrontatie met verdriet moeilijk vindt? Wat is de betekenis van de rouwgroep?

Belangrijk bleek het vragen naar de behoefte van een leerling als het gaat om zijn/haar verwerkingsproces. Iedere leerling is anders en heeft een andere manier. Toon interesse maar laat een leerling vrij om daarmee te doen wat hij/zij wil.

12.45 Lunch in de kantine
13.45 Derde ronde workshops


Het leervaardig- hedenspel
Leerlingen in het VO die niet gemotiveerd voor school zijn presteren onder, dat wil zeggen dat ze minder presteren dan op grond van hun aanleg verwacht mag worden. De kans op slechte motivatie neemt toe naarmate de leerling minder wordt uitgedaagd. Juist hoogbegaafde leerlingen hebben veel uitdaging nodig.
Docenten richten zich meestal op de gemiddelde leerling in de klas. Zij zijn zich niet altijd bewust van de problematiek rond getalenteerde maar niet gemotiveerde leerlingen. En wanneer docenten zich er wel bewust van zijn, hebben zij behoefte aan meer kennis en ook aan concrete vaardigheden om deze leerlingen beter te kunnen begeleiden, in en buiten de klas.
Ouders zitten soms met hun handen in het haar, omdat hun kind zich ongelukkig voelt en bijvoorbeeld niet meer naar school wil. De school kan door gebrek aan adequate kennis niet altijd op de problematiek van hun kind ingaan.
De Stichting Leren Motiveren heeft het leervaardig- hedenspel ontwikkeld. Met dit spel is het mogelijk om er in één lesuur achter te komen welke leervaardigheden bij een leerling goed ontwikkeld zijn en welke versterkt zouden moeten worden voor een succesvolle afronding van school en studie. Het spel bestaat uit ongeveer zeventig kaartjes met op elk kaartje een leervaardigheid. Bijvoorbeeld: Luisteren, een planning maken, me aan de planning houden, bureau opruimen, hu1p vragen, aantekeningen overzichtelijk ordenen, schoolwerk vóór computerplezier, zorgvuldig lezen, niet uitstellen, woordjes leren, mezelf overhoren...
Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes (twee tot zes deelnemers) met een begeleider.
Het is geschikt voor de hoogbegaafde leerlingen, maar ook voor a1le andere. De deelnemers kiezen eerst een paar kaartjes met vaardigheden uit waar ze goed in zijn, vaardigheden die hen helpen de gestelde leerdoelen te halen. Dan leggen ze uit waarom dat zo is. Vervolgens kiezen ze kaartjes uit met vaardigheden waar ze niet zo goed in zijn, waar ze wel wat meer van zouden willen hebben omdat dat de kans op het slagen voor hun examen aanzienlijk zou vergroten. Ze vertellen aan de groep waarom ze er last van hebben dat ze deze leervaardigheden onvoldoende beheersen. Doordat kinderen zelf ontdekken waar ze moeite mee hebben (en dat ze niet de enige zijn die niet weet hoe hij/zij moet leren) zijn ze in staat om hulp te accepteren. De leerlingen bepalen ook zelf aan welke vaardigheid ze de komende periode gaan werken. Samen met de begeleider en de andere deelnemers wordt bedacht hoe ze dat gaan doen wat ze precies gaan doen, wanneer, hoeveel tijd ze er voor nodig denken te hebben en hoe gecontroleerd kan worden of het doel gehaald wordt. (SMART dus: Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden)

14.30 Stageoverleg met stagementor
Kort overleg waarin we voorlopige afspraken maakten over het verdere verloop van mijn stage.

Conclusie
Ik ben dankbaar voor het mogen bijwonen van de studiedag, de fijne sfeer en de kansen die ik aangeboden krijg om verder te ontwikkelen. Ik heb veel geleerd. Ik kijk uit naar een leerzame tweede periode van mijn stage op het St. Bonifatius College.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten