Lesreflectie (Kim Ravers HKU) - KUA maandag 17-01-2011 – klas 5V4
Observatie- items
- Het duurt even voordat je begint. Wat leerlingen zijn even weg. Goed dat je door praat en toch begint.
- Je start wel terwijl het nog niet stil is.
- Een aantal leerlingen zit met een mond vol in de klas. Gezien? Ben je er mee akkoord?
- Leerling geeft antwoord na dat hij beurt krijgt. (helder!) maar antwoord is onverstaanbaar door kletsende leerlingen. Hoe wil jij dit hebben?
- ‘Oké, dat was mijn verhaal’ – hebben zij verder nog vragen?
- Je stem is duidelijk, fysiek mag je nog wel meer ruimte innemen!
- Een aantal leerlingen zit met i-phone (met internet) en ipod. Wat zijn jouw regels?
- Heb je er over nagedacht wat je gaat doen als leerlingen bij volgende opdrachten de boel niet voor elkaar hebben?
- Met welk doel reik jij alle bronnen aan? Zou je het ook (deels) los durven laten?
- Vind jij het oké dat leerlingen presenteren (of eigenlijk ‘voorlezen’) van papier? Wat zijn je eisen aan de presentatie? Die mis ik nog.
- “Mag ik nog even, graag de aandacht?” of “Jongens luister even – dit is belangrijk!”
Tips
- Neem fysiek maar wat meer ruimte in! Beweeg door het lokaal en gebruik je armen wat meer of jezelf wat extra aanwezigheid te geven.
- Stimuleer leerlingen niet alleen om de inhoud te vertellen maar ook om sprankelend te presenteren. Geef een kader, stel eisen, beloon.
Tops
- Je durft te improviseren en pakt het goed op!
- Goed dat je leerlingen stimuleert om niet alleen op internet te zoeken, maar ook in boeken.
- Goed dat leerlingen elkaar beoordelen, zo zijn ze actief betrokken bij de presentaties. Goed dat je een evaluatie/ beoordelingsformulier hebt gemaakt voor de leerlingen.
Lesreflectie (Paul Budel) - KUA maandag 17-01-2011 – klas 5V4
- Lesintro was iets te rommelig
- In het begin lijkt het of je niet weet wat je gaat zeggen.
- Neem rust. Eis dan ook absolute stilte voor je begint.
- Het namen opschrijven van leerlingen bij het door hen gekozen schilderij was een onhandig moment. Het ging te snel.
- Goed dat je rondvraagt of er nog vragen/ problemen zijn. Leerlingen gaan door elkaar heen reageren. Wijs mensen aan, noem naam, geef beurten. Nu verstaan leerlingen elkaars reactie niet.
- In tegenstelling tot de reflectie van Kim vind ik dat je juist te veel beweegt. Mijn advies is meer rust te nemen. Rust als het gaat om de inhoud van je les maar ook in je houding. Beperk je onrust of probeer het juist te gebruiken.
- Geef cijfers voor het werk van leerlingen. Kwaliteitscijfers. Maak in je reflectieformulier voor de leerlingen een schaalverdeling aan. Bijvoorbeeld van één tot vijf. Leerlingen kunnen dan aangeven in hoeverre ze een bepaald punt in de presentatie goed vinden. Leerlingen hebben te weinig tijd om echt punten op te schrijven.
Zelfreflectie KUA 5V4 17-01-2011
Ik had veel last van spanning voor deze les. Dat kwam door het stagebezoek van Kim Ravers maar ook doordat ik de voorgaande les afwezig was. Deze les was erg belangrijk voor het verloop van de les van vandaag. Ik had het gevoel dat ik niet goed voorbereid was op wat er zou gaan gebeuren. Uiteindelijk viel het mee. Ik heb gevraagd hoe ver de leerlingen waren met de voorbereiding van de presentatie.
De eerste 20 minuten van de les zijn de leerlingen verder gaan werken aan de presentatievoorbereiding.
Leerlingen verspreidden zich door de school. Dit voelde niet goed. Ik vroeg me af of ze wel weer op de afgesproken tijd weer in het lokaal terug zouden zijn.
Ik had meer aandacht willen besteden aan hoe ik wilde dat de leerlingen elkaars presentatie zouden beoordelen. Maar door tijdsgebrek heb ik daar niet lang bij stil kunnen staan.
Ik vond het lastig was ik met een leerling aan moest die al klaar was met de voorbereiding van de presentatie. Ik had namelijk geen tijd om na te kijken of de verzamelde informatie voldoende was en of de inhoud goed was.
Leerlingen kwamen zeggen dat ze geen informatie konden vinden over een bepaald schilderij. Gelukkig wist ik wel dat er beslist informatie over dat schilderij te vinden was op de website van het Rijksmuseum. Leerlingen proberen uit luiheid zich er gemakkelijk van af te maken.
Beoordelen van het leerlingenwerk vind ik lastig. Nemen leerlingen de opdracht wel serieus? Helaas kan ik er geen cijfer voor geven dat mee telt. Misschien kan ik het werk op een andere manier beoordelen.
Ik ben blij met mijn les als ik terug kijk naar de stres die ik van te voren had.
Wel merk ik dat ik het heel moeilijk vind om goed voorbereid te zijn. Ik vind plannen en structureren erg lastig. Ik voel het echt als een gevecht om een les in elkaar te zetten en helder te zijn tegenover de leerlingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten