Lesplan KUA maandag 10-01-2011 (verplaatst naar donderdag 13-01-2011)
Introductie
- Uitleg schilderkunst in de 17e eeuw. (historiestuk, genrestuk, stilleven, landschap, portret)
- Schilderijenopdracht uitleggen.
Lesinhoud
Leerlingen beginnen in tweetallen een onderzoek naar de vorm/ inhoud/ functie van schilderijen uit de 17e eeuw. (historiestuk, genrestuk, stilleven, landschap, portret) Ze krijgen een opdracht waarin vragen staan die de rode draad vormen voor hun onderzoek. De onderzoeksresultaten die ze door middel van de beantwoording van de vragen vinden, leggen ze schriftelijk vast. Daarnaast geven ze een korte presentatie.
1. Verslag Na goed onderzoek, beantwoorden de leerlingen de vragen uit de opdracht. Ze leveren een schriftelijk verslag in dat mee zal tellen bij de beoordeling van de presentatie.
2. Presentatie Na goed onderzoek en het beantwoorden van de vragen uit de opdracht zijn de leerlingen kenners geworden van het schilderij. In een korte presentatie vertellen ze aan de hand van hun schilderij aan de rest van de klas hun onderzoeksresultaten. Deze presentatie duurt minimaal 5 minuten en maximaal 10 minuten.
Afsluiting van de les
- Vragen beantwoorden
- Huiswerk (verder werken aan onderzoek)
Hey Marjanne,
BeantwoordenVerwijderenIk weet dat het schandalig lang geleden is dat ik iets gezegd heb op je blog. Het is me ook ontgaan wat in december gaande was. Ik reageer bij deze op de lessen van januari die hier staan.
Alereerst vind ik de quote onderaan je pagina heel mooi (Harry Mullish). Ik moet zeggen dat ik hier heel druk bezig ben dingen wat te relatieveren, en die kracht zie ik ook in die quote.
Ik vroeg me af hoe je het vond dat de docent moest ingrijpen voor het eind van de les, ik begrijp dat het niet rustig wilde zijn bij het opruimen? Vandaag is mijn les zo goed als overgenomen door de docent. Ik heb er een beetje een potje van gemaakt, en deze les kwam ik er totaal niet uit. Vandaag was ik erg blij met de ingreep. Ik vond haar daadkracht heel inspirerend voor een volgende keer als me dit weer overkomt. Dus op dit moment kan ik me heel goed voorstellen dat het niet leuk was dat het moet gebeuren, maar wel dat het kracht kan geven voor een volgende keer. Ik hoop het.
En leuk om te lezen dat je ook les geeft over de gouden eeuw. Ik ga over dezelfde periode in de taidelukio (kunst gespecialiseerde bovenbouw)een gastles geven. Aan je lesplan te zien krijg ik best het idee dat je ondertussen doorhebt hoe een les zal verlopen. Maak je die samen met je docent, of heb je opdrachten ergens vandaan?
Vooral veel plezier weer de komende tijd. Waarschijnlijk spreek ik je in Nederland weer. Ik probeer mijn chaos hier te beperken, maar ik heb er best een slachtveld van gemaakt...:/
groetjes!
Dominique