woensdag 5 januari 2011

Lesreflectie woensdag 05 januari 2010 - 5V4 - KUBV

Hoe vond je dat het ging?

Goed. Leerlingen luisterden goed naar mijn introductie. Mijn lesinstructie bleek helder te zijn. Dit merkte ik aan de werkhouding van de leerlingen. Ze gingen vrij snel goed aan de slag.


Het viel mij op dat er veel leerlingen waren die hun huiswerk niet hadden gemaakt. Daar heb ik dan ook extra nadruk op gelegd. Dit deed ik door leerlingen persoonlijk te vragen hoe ver ze waren en hen persoonlijk advies te geven over hoe ze verder moesten werken.

Ook aan het einde van de les heb ik klassikaal aandacht besteed aan het maken van het huiswerk.

Het was ook wel te verwachten dat veel leerlingen het huiswerk niet gemaakt zouden hebben. De laatste les waarin ik het huiswerk voor deze les opgaf is ruim drie weken geleden.


In de les zijn de leerlingen goed aan de slag.


De les blijkt te kort voor de opdracht. Leerlingen zijn ongeveer op de helft van de opdracht voor deze les. Gelukkig hebben we tijd om de volgende les verder te werken aan deze opdracht.


Het valt op dat veel leerlingen vragen stelden waarop ze de antwoorden hadden kunnen weten. Leerlingen blijken weinig tijd te nemen voor het lezen van de opdracht.

Daardoor moest ik vaak verwijzen naar de opdrachtuitleg.

Verder zijn veel leerlingen slordig als het gaat om dummies. Ze vergeten deze.


Er waren een aantal leerlingen die al een eindontwerp in hun hoofd hebben zitten. Sommige klemmen zich zo aan dat idee dat ze de schetsopdrachten niet serieus nemen. Ze vragen zich af waarom ze dat moeten doen als ze al een prachtig idee hebben.

Ik merk dat ik het moeilijk vind om leerlingen die al een vast idee in hun hoofd hebben een beetje ontvankelijker te maken voor nieuwe inspiratie. Al snel nemen ze dat negatief op omdat ze het naar vinden als docenten altijd wat anders van je willen.

Een mooie onderzoeksvraag voor de komende tijd is dan ook: Hoe kan ik leerlingen stimuleren om niet aan het eerste idee vast te blijven hangen? Wat kan ik doen om het idee in hun hoofden te overtreffen? Kan ik inspirerende voorbeelden gebruiken die laten zien dat er zoveel meer mogelijk is? Kan ik laten zien hoe kunstenaars veel verschillende dingen hebben geprobeerd / geschetst voor ze iets geniaals hebben neergezet?



Reflectie Paul


Je voorbereiding was goed. De bijlage met houtverbindingen bijvoorbeeld was top. Je had ook de voorbeeld houtverbindingen die in het lokaal ophangen kunnen gebruiken bij je uitleg.


Je gaf de leerlingen de opdracht voor deze les op papier. Voor deze les was dat uitstekend want veel leerlingen waren zo net na de vakantie hun opdrachtpapieren / dummy vergeten.

Het gaf ook een helder kader aan de leerlingen waardoor ze snel aan de slag gingen.

Denk er wel aan dat je dit niet iedere les kunt doen, dat kost te veel papier. Leerlingen moeten gewoon hun spullen bij zich hebben.


Tijdens de les liep je rond en beantwoordde je vragen. Dat ging goed. Eèn leerling kwam naar mij toe met het feit dat jij haar vraag niet kon beantwoorden.

Nu ik hoor dat je het wel hebt verteld denk ik dat ze om bevestiging kwam vragen aan mij.


Ik denk dat de afsluiting van de les een aandachtspunt voor je kan zijn. Ik vraag me af hoe je dat had gedaan als ik niet alles stil had gelegd. Geef aandacht aan het opruimen en een centrale afsluiting. Geef aan hoe je dat wil.


Wel goed dat je aandacht gaf aan 'verzamelen'. Mooi! Je onderstreept dat het belangrijk is en waarom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten