Reflectie maandag 24 januari 2011 KUA 5V4
Reflectie Paul Budel
Presentaties schilderkunst 17e eeuw
- Amy en Leonie. Goed nagesproken.
- Jet en Pina.
- Je ziet dat er veel informatie nog uit te halen is. Andere leerlingen weten soms meer dat de twee leerlingen die het schilderij bespreken weten. Regie houden. Het ging goed maar het kan nog beter. Vooral de jongens rechts achterin.
- Hannah.
- De inhoud kon inderdaad uitgebreider.
- Er zit veel meer symboliek in dan dat ze vertelde.
- Midas en Kees. Prima
- Ilse en Maaike
- Goed dat je iemand aanwijst bij het bespreken als er geen reactie komt.
- Sam en Guus
- Bij de onrust die ontstond kon je eerder ingrijpen
- Heb je het idee dat er echt onderzoek gedaan is naar gegevens of worden er slechts interpretaties gepresenteerd?
- Denk aan tijdsbesef. Je komt tijd te kort.
- Het verschil tussen vormgeving en voorstelling is voor leerlingen niet duidelijk.
- Je zou nog meer aspecten die erg belangrijk zijn er uit kunnen lichten. Overbelicht ze maar.
- Stop afleiding. Kijk rond en zie wie je aan het afleiden is. Zeg er kort iets van ongewenst gedrag.
Zelfreflectie Marjanne
Ik had tijd te kort. Ik zou graag dieper in willen gaan op de presentaties. Er is te veel om op te reflecteren als het gaat om de presentaties. We kunnen het hebben over de inhoud, over de manier van vertellen van de inhoud. We kunnen het hebben over bronnen en het gebruik van bronnen. We kunnen het hebben over de presentatievaardigheden.
Het is eigenlijk te veel.
Als ik deze lessen over zou kunnen doen zou ik beginnen met een voorbeeld van hoe je een schilderij met de klas bespreekt. Zo hebben de leerlingen meteen een indruk van hoe je schilderij moet/ kan bespreken.
Leerlingen blijken het moeilijk te vinden om een schilderij te analyseren en te bespreken met de klas.
Ik vond de les over het geheel genomen goed verlopen. Leerlingen deden gemotiveerd mee met de les.
Ik vond het jammer dat ik een aantal voorbereidende lessen moest missen. Daardoor kon ik de leerlingen niet zo goed begeleiden tijdens hun onderzoeksfase.
Ik merk dat ik mijn concentratie op heel veel dingen tegelijk heb liggen tijdens mijn les. Vandaag was ik bezig met beoordelen van de inhoud van de presentatie en de presentatievaardigheden maar ook met structuur aanbieden, omgewenst gedrag benoemen en complimenten uitdragen naar gewenst gedrag.
Ik had tijdens de les te weinig tijd voor het beoordelen van de presentaties. Ik schrijf achteraf voor de leerlingen een beoordeling die gekoppeld is aan een lettercodering. (beoordeling die mee gaat tellen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten