maandag 24 januari 2011

Lesplan woensdag 24 januari 2011 - 5V4

Lesplan KUA maandag 24-01-2011 – klas 5V4

Introductie (5 min.)

- De docent vertelt kort wat de bedoeling is deze les en wat er van de leerlingen wordt verwacht. Deze les staat in het teken van presentaties van leerlingen aan leerlingen. In de voorgaande les hebben de leerlingen in tweetallen presentaties voorbereid over een genreschilderij uit de 17e eeuw. Aan de hand van het schilderij gaan er om de beurt twee leerlingen een korte presentatie geven over het door hen bestudeerde kunstwerk. De vragen uit de opdracht die ze hebben moeten beantwoorden vormen de rode draad voor de presentatie.

- Terwijl er twee mensen presenteren, krijgt de rest van de klas de opdracht om aan de hand van een evaluatieformulier met criteria een evaluatie te geven op de presentatie. Omdat er de laatste les geen tijd was om uit te leggen hoe ik wil de dat de leerlingen het evaluatieformulier invullen wil ik daar vandaag extra aandacht aan besteden. Ik heb het formulier aangepast omdat leerlingen geen tijd hebben om veel dingen op te schrijven tijdens de presentaties. Ze beoordelen nu in een cijfercodering van 1 tot en met 5. 1 = onvoldoende en 5 = zeer goed. Zo kunnen leerlingen beoordelen of een bepaald onderdeel voldoende aanwezig is in de presentatie en of het onderdeel goed of niet goed wordt gepresenteerd. Of de informatie helder is of niet.

- Na iedere presentatie geeft de klas een tip en een top aan de klasgenoten die gepresenteerd hebben. Ik wil deze les meer doen met wat de leerlingen terug geven.

Lesinhoud (40 min.)
Presentaties van de leerlingen (5-10 min.)
Leerlingen begonnen in tweetallen een onderzoek naar de vorm/ inhoud/ functie van schilderijen uit de 17e eeuw. (historiestuk, genrestuk, stilleven, landschap, portret) Ze kregen een opdracht waarin vragen stonden die de rode draad vormden voor hun onderzoek. De onderzoeksresultaten die ze door middel van de beantwoording van de vragen vonden, legden ze schriftelijk vast.
Presentatie Na goed onderzoek en het beantwoorden van de vragen uit de opdracht zijn de leerlingen kenners geworden van het schilderij. In een korte presentatie vertellen ze aan de hand van hun schilderij aan de rest van de klas hun onderzoeksresultaten. Deze presentatie duurt minimaal 5 minuten en maximaal 10 minuten.
Evaluatie presentatie (4 min.)
Na iedere presentatie evalueren we kort over de presentatie met de klas. Leerlingen geven aan medeleerlingen een tip en een top mee.

Afsluiting van de les (5 min.)
De docent sluit centraal de les af door middel van tips en tops uit de les te benoemen. Ook is voor de leerlingen de ruimte om vragen te stellen.

Materiaal/ apparatuur
- PowerPoint met alle genre- schilderijen
- Evaluatieformulier
- Lesplan (3x)

Doelstellingen voor deze les
- De leerling kent de verschillenden genres uit de schilderkunst van de 17e eeuw: stilleven, portret, historiestuk, genrestuk en landschap.
- De leerling kan door middel van onderzoek in betrouwbare (door de docent aangereikte) bronnen een inhoudsvolle presentatie geven over een schilderij uit de 17e eeuw.
- De leerling kan door middel van samenwerking een goed lopende presentie houden.
- De leerling kan evalueren op een door klasgenoten gegeven presentie.


Evaluatieformulier - presentaties KUA - genreschilderkunst 17e eeuw – klas 5V4
Naam:

Presentatie 1
Schilderij:
Namen groepje:

Presentatie 2
Schilderij:
Namen groepje:

Presentatie 3
Schilderij:
Namen groepje:

Presentatie 4
Schilderij:
Namen groepje:


Inhoud presentatie
Zijn de volgende onderdelen in de presentatie naar voren gekomen?
Zijn de onderdelen duidelijk uitgelegd? 1=onvoldoende 2=zwak 3=voldoende 4=goed 5= zeer goed

Gegevens
1, 2, 3, 4, 5
Genre
1, 2, 3, 4, 5
Voorstelling
1, 2, 3, 4, 5
Vormgeving
1, 2, 3, 4, 5
Betekenis, achtergrond, relatie met de tijd
1, 2, 3, 4, 5
Functie
1, 2, 3, 4, 5


Presentatievaardigheden
De wijze waarop een boodschap wordt verpakt.

Oogcontact
1, 2, 3, 4, 5
Spreektempo
1, 2, 3, 4, 5
Houding
1, 2, 3, 4, 5
Stemvolume
1, 2, 3, 4, 5
Gebaren
1, 2, 3, 4, 5
Taalgebruik
1, 2, 3, 4, 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten