Onderzoeksvragen - Schilderkunst 17e eeuw – KUA – 01-2011 – 5V4
1. Verslag Na goed onderzoek, beantwoorden jullie de onderstaande vragen. Dit moet digitaal worden ingeleverd via ELO.
2. Presentatie Na goed onderzoek en het beantwoorden van de bovenstaande vragen zijn jullie kenners geworden van het schilderij. In een korte presentatie vertel je aan de hand van jullie schilderij aan de rest van de klas je onderzoeksresultaten. Deze presentatie duurt minimaal 5 minuten en maximaal 10 minuten.
Gegevens van het schilderij
- Door wie is het gemaakt?
- Wanneer is het gemaakt?
- Welke afmetingen heeft het schilderij?
- Met welk materiaal is dit schilderij gemaakt?
- Waar is het schilderij te zien of wordt het bewaard?
Genre
- Tot welk genre behoort dit schilderij?
- Aan welke kenmerken van dit genre zie je in dit schilderij terug?
- Geef een definitie van genre waartoe dit schilderij behoort.
Voorstelling
- Wat zien we op het schilderij?
- Wandel met de klas door het schilderij en benoem wat je precies ziet.
Vormgeving
- Hoe is het schilderij gemaakt?
- Met welke materiaal is het schilderij gemaakt?
- Wat kun je zeggen over de beeldende middelen die gebruikt zijn in het schilderij? Betrek daarin kleur, licht, ruimte en compositie. (zie Analyseschema Schilderkunst)
Betekenis – achtergrond – relatie met de tijd
- Waar gaat het schilderij over?
- Wordt er een verhaal verteld?
- Liggen er diepere betekenis(sen) in dit schilderij? Is er gebruik gemaakt van symboliek in het schilderij (bijv. in voorwerpen, gebaren, het verbeelde verhaal, of het geheel van het schilderij)
- Welke betekenis had dit schilderij voor de burgers uit de 17e eeuw?
- Zijn er belangrijke gegevens over het leven van de kunstenaar m.b.t. de inhoud van het schilderij?
Functie
- Welke functie had dit schilderij in de 17e eeuw?
- Voor wie is dit schilderij gemaakt?
Bronnen
- De beschikbare literatuur, in het lokaal aanwezig
- http://www.digischool.nl
- http://www.cultuurwijs.nl
- http://www.rijksmuseum.nl
- http://www.kunstbus.net
- http://www.kunst-stof.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten